Skudsikker marketingplan til mindre virksomheder part 1

En markedsføringsplan er en betydelig del af din samlede forretningsplan og er designet til at identificere din ideelle målgruppe, samt hvordan du når det. For at oprette en effektiv plan skal du også svare på vigtige spørgsmål om dine mål, din forretningsvision og dine styrker og svagheder, så du kan udvikle en markedsføringsplan, der understøtter din overordnede forretningsopgave. Du kan her læse 10 spørgsmål, der hjælper dig med at få klarhed over alle de områder, du har brug for at dække i planen.

1: Marketingstrategi: Hvordan understøtter din marketingplan dine forretningsmål?

Inden du begynder at udvikle din markedsføringsplan, har du brug for en klar idé om, hvad du vil udføre. Din marketingstrategi skal være direkte relateret til dine forretningsmæssige mål. Baseret på hvad du vil opnå, skal du udvikle en plan, der skitserer, hvad du vil gøre, og detaljerne om, hvordan du gør det.

For eksempel, hvis ét af dine forretningsmæssige mål er at udvide din forretning med en webshop, kan din markedsføringsstrategi være at introducere dine produkter til et nyt markedssegment. Derefter vil du opdele din strategi yderligere i kort- og langsigtede mål, mens du definerer dit specifikke markedsføringsbudskab.

Sørg for at have en tidslinje til dine mål, f.eks. En 90-dages plan. At have en tidsramme hjælper dig med at lave en mere målrettet og realistisk marketingplan.

2: Mission Statement: Hvad prøver du at opnå, og hvorfor?

Din “Mission Statement” adresserer hvad du prøver at gøre, og hvorfor du gør det.

Du har muligvis allerede oprettet en mission statement som en del af din forretningsplan. I så fald skal du tilføje det til din markedsføringsplan.

Din mission statement er grundlaget for din marketingplan. Selvom det muligvis ikke spiller en direkte rolle i dine marketingaktiviteter, giver mission statement fokus for at hjælpe dig med at sikre dig, at dine marketingaktiviteter understøtter virksomhedens overordnede vision og mål. Det er et effektivt værktøj at gå tilbage til, når du begynder at stille spørgsmål til, om du stadig er på det rigtige spor.

“Mission Statement – LinkedIn: ‘connect the world’s professionals to make them more productive and successful.”

Oxymoroncom.dk har lavet et rigtig fint pdf dokument til at definere en virksomheds Mission Statement.

3: Målgruppe: Hvem vil du nå med dine marketingaktiviteter?

Din målgruppe er den ideelle køber til det, du tilbyder. I din markedsføringsplan beskriver du detaljeret demografien, træk og tendenser for din ideelle køber til at definere din målgruppe. Hvis du forstår din målgruppe, vil det hjælpe dig med at lave markedsføringsmateriale, som tiltrækker dem til din virksomhed.

Jo flere detaljer du inkluderer, når du bestemmer, hvem der er din målgruppe, desto mere målrettet vil din marketingplan være.

Foretag markedsundersøgelser for at lære om dit marked, herunder dets størrelse, placering og andre detaljer, du har brug for at vide i forhold til at markedsføre din virksomhed.

Du kan eksempelvis stille dig selv spørgsmålene:

  1. Hvem udgør din målgruppe
  2. Hvor du kan finde dem
  3. Hvad værdsætter din målgruppe
  4. Hvad de har brug for lige nu

Opret en skitse af den person eller virksomhed, der udgør din ideelle kunde. Denne øvelse hjælper dig med at identificere detaljer om denne kunde, så du kan tilpasse din marketingplan.

4: Konkurrencedygtig analyse: Hvem er du op mod, og hvor rangerer du?

En af de bedste måder at undersøge din målgruppe og forberede dine marketingaktiviteter er at studere din konkurrenter. Se konkret på, hvad dine konkurrenter gør rigtigt og hvad de muligvis gør forkert. Du kan bruge de oplysninger til at øge din konkurrencefordel ved at gøre noget nyt, anderledes eller bruge fordelen til at blive bedre end din konkurrenter.

En måde at udføre en konkurrencedygtig analyse er med en SWOT-analyse. Det er et strategisk værktøj, der evaluerer en virksomheds styrker, svagheder, muligheder og trusler. At gennemføre en grundig analyse af din konkurrence vil hjælpe dig med at identificere områder, hvor du kan slå konkurrenten, finjustere dit nichemarked og sørge for, at du er parat til at tackle de udfordringer du vil møde.

Startupsvar.dk har lavet en god gennemgang og guide til hvordan du laver denne analyse.

5: Hvad gør din virksomhed unik?

Når du ved, hvad du er op i mod på markedet, er det tid til at identificere den tilgang, der adskiller dig fra dine konkurrenter. Et unikt salg proposition (USP) skitserer, hvordan din virksomhed, produkter eller tjenester adskiller sig på en bedre måde end dine konkurrenters.

USP identificerer, hvad der gør din virksomhed til et bedre valg, og hvorfor dine målgruppe bør vælge dig frem for dine konkurrenter.

Vil du vide de næste 5 punkter? Så hop til:

Næste side