Skudsikker marketingplan til mindre virksomheder part 2

Tak fordi du stadigvæk finder dette blogindlæg interessant 🙂 Jeg hopper straks videre til punkt nr. 6.

6: Prisstrategi: Hvad er dit prisniveau, og hvorfor?

Hvis du har en traditionel forretningsplan, har du allerede brugt meget tid på at undersøge det bedste prisniveau for dine produkter og tjenester. Som en del af marketing mix er prisoplysninger, herunder betalingsoplysninger, inkluderet i din plan.

I de fleste tilfælde vil du være i stand til at støtte dine prisniveauer ved at give dine kunder en klar idé om den værdi og fordele, de får til gengæld. Et forslag med høj værdi fører ofte til, at en kunde foretager et køb.

Hvis du ikke har identificeret dit prisniveau endnu, skal du gøre det nu med øje for, hvordan det kan passe ind i din markedsføring. Du kender garanteret allerede parametermixet – De 4 P’er.

7: Prisstrategi: Kampagneplan: Hvordan når du din målgruppe?

Hvis du har en traditionel forretningsplan, har du allerede brugt meget tid på at undersøge din målgruppe.

Når det kommer til at nå ud til din målgruppe, skal du kombinere en række forskellige marketingaktiviteter, såsom:

  1. Offline Marketing
  2. PR
  3. Digital Marketing
  4. Sociale Medier
  5. Kold kanvas salg
  6. Andre kreative marketing indsatser

Jeg ser alt for ofte eksempler på, at et helt budget er skudt efter én salgskanal. Frustrationen kommer ofte når denne kanal pludselig ikke performer godt. Dermed kan du komme til at stå i en situation, hvor du ikke har fået prøvet dine forskellige kanaler af på markedet.

Vælg tre specifikke marketing aktiviteter, der bedst når din målgruppe og fokusere på dem.

For eksempel, hvis et af dine mål er at tilbyde 3 gratis indledende sundhedskonsultationer for mindre virksomheder inden for tre måneder, kan din kampagneplan omfatte fokusering på målrettede kundeemner gennem en kold kanvas kampagne, en plan for sociale medier og en nyhedsbrev kampagne.

Husk, at have din målgruppe i tankerne, når du udvikler dine marketingaktiviteter.

“Hvis din målgruppe ikke er på facebook, så skal du med død og pine ikke være synlig på facebook.”

Udfør punkt 7 på samme tid som punkt 8, da dit budget påvirker de aktiviteter, du kan inkludere.

Marketingbudget: Hvor mange penge vil du bruge, og på hvad?

Mens der er gratis markedsføringsmuligheder, er mange områder af din markedsføringsstrategi ikke gratis. Lad os tage et eksempel.

Lad os sige du har en midtjysk virksomhed der har speciale i at rense fliser. Du kontakter derfor et firma, som kan hjælpe dig med at lave facebook annoncering, da du har fundet ud af det er én af dine salgskanaler, du gerne vil udnytte. Din kampagne skal køre over en måned, og du har et budget til kampagnen på 5000 kr.

Hvis du ikke selv har tid eller den nødvendige viden til at udføre kampagnen, skal du have en til at hjælpe dig. En kampagne vil ofte indbære:

  1. Indledende dialog om facebook annoncering
  2. Levering af billedmateriale
  3. Der skal skrives tekster
  4. Opsætning af en landeside
  5. Løbende optimering af annoncen
  6. Efterfølgende rapportering

Omkostningerne ved en simpel kampagne løber bare rigtig hurtigt op. Derfor er det så vigtigt at have gennemarbejdet budgettet af din marketingplan – og evt. Sparre med en person, som også har forstand på de tekniske aspekter indenfor markedsføring, så du sørger for at få en fornuftig fordeling.

Desværre har de fleste nye små virksomheder begrænsede midler til markedsføring, så det er vigtigt at oprette en budgetvenlig marketingplan.

Du har muligvis et årligt marketingbudget, men du bør også opdele det i separate månedlige budgetter, så du kan spore resultater og ændre din marketingplan for at fokusere på de aktiviteter, der giver dig det største afkast af dine penge.

9: Eksekvering: Hvilke opgaver skal du udføre for at nå dine marketingmål?

Når din marketingplan er færdig, skal du til at eksekvere. Du skal identificere de opgaver, du skal gøre for at sætte din markedsføring i gang. Dine handlingstrin hjælper dig med at holde dig på sporet, så du kan gøre konstante fremskridt uden at skulle starte fra bunden, hver gang du vil markedsføre din virksomhed.

For at formulere din eksekveringsplan over din marketingplan skal du følge den samme proces, som du bruger til styring af dine daglige opgaver:

“Definer slutmålet og opdel det i en række enkelttrins opgaver, der fører dig til at opnå det ønskede resultat”

Din eksekveringsplan kan antage en række forskellige former, så længe den er oprettet på en måde, der understøtter fremskridt. Hver enkeltopgave skal også indeholde en forfaldsdato, der fungerer med den tidslinje.

Typisk, jo mindre trin, jo lettere er det for dig at udføre opgaver og opbygge momentum.

10: Metrics: Hvilke resultater har du opnået, og hvor kan du forbedre?

Din marketingplan for små virksomheder er ubrugelig, hvis du ikke sporer og måler resultaterne. Du ønsker ikke at spilde tid og penge på markedsføring, der ikke bringer dig klienter eller kunder. Du vil have, at din markedsføring giver dig et positivt investeringsafkast (ROI).

Den måde, du sporer og måler dine resultater på, afhænger af din marketingstrategi. For eksempel kan online marketing spores ved hjælp af analyser på data, og der er så mange værktøjer som kan håndtere dette. Modsat kræver offline marketingmetoder en mere manuel tilgang til at finde din ROI.

Generelt, jo mere standardiseret dit sporingssystem er, desto mere relevante vil dine resultater være. Ved at måle dine resultater bliver du meget bedre til at skræddersy dine marketingaktiviteter til at fokusere på de områder, hvor du får mest succes.

Succes for små virksomheder starter med god planlægning

Opbygning af en rentabel lille virksomhed er resultatet af en god plan og hårdt arbejde.