Tips til at øge online synlighed

Online synlighed | Online Relation

 

Som virksomhedsejer har du højst sandsynligvis fundet ud af værdien af at øge din online synlighed i din marketingstrategi. Vi kan alle være enige om, at hvis nogen søger efter dit produkt eller din service, og din virksomhed ikke er blandt de første i søgeresultaterne, vil du ikke se meget trafik til din hjemmeside.

Hvordan kan du forbedre din online synlighed?

Uden tvivl har du hørt om og endda undersøgt virksomheder, som eks. os – der kan øge trafikken til din hjemmeside med søgemaskineoptimering (SEO). Ved at fokusere på søgeord specifikt for din niche skabes der indhold, som får din hjemmeside til at stige i søgeresultaterne for din målgruppe.

Den verden er bare meget konkurrencepræget og populariteten af SEO-strategien stiger. Så er det nok bare at fokusere på søgeord? Nej, og jeg vil våge den påstand at alle mennesker som arbejder med online marketing vil være enige.

Så lad os ud fra det diskutere syv tips, der vil hjælpe dig med at øge online synlighed inden for din niche.

Tip #1: Den Bedste Måde at Øge Din Synlighed — Opret en Blog

Den største fejl, mange virksomheder begår, er, at deres hjemmesider ikke indeholder nogen blogindlæg. Blogs er en vital del af din indholdsmarkedsføringsstrategi, hvor du udgiver information for at hjælpe med at uddanne din målgruppe om de produkter eller tjenester, du tilbyder. Ideen er at tiltrække potentielle kunder med emner, som de vil søge efter online.

Et praktisk eksempel – Hvis jeg oplever smerter i min storetå, vil den første instinkt være at søge efter mulige årsager online. Denne søgning kunne føre mig til din podiatriske hjemmesides blogindlæg, der diskuterer mulige årsager til smerter i min storetå. Når jeg først er nået til din hjemmeside, vil jeg sandsynligvis lave en aftale med din virksomhed, hvis jeg beslutter at få det tjekket.

Har du allerede en blog?

Så er du jo godt i gang. Hvis din virksomhed vil øge online synlighed, og være mere aktiv på bloggen kan du stille dig selv spørgsmålene:

Der kan nogen gange være langt fra teori til praksis. Man vil ofte have en intention om at udgive et blogindlæg hver uge for at arbejde med SEO. Det resultere ofte i at man udgiver blogindlæg, som har et kvantitativt indhold i stedet for kvalitet.

Derfor sæt et realistisk mål. Udgiv et blogindlæg én gang om måneden i stedet for, som er gennemarbejdet og relevant.

Konsistente, kvalitetsblogs

Blogindlæg, der betragtes som en form for digital marketing, vil forbinde dig med og påvirke dine potentielle online kunder. Men nøglen til en succesfuld blog er at have regelmæssige blogindlæg, for det er sådan, du opbygger tillidsfulde forhold til dine læsere. For at etablere et sådant forhold skal det indhold, du opretter til dine blogs, dreje sig om emner, som dine læsere vil have gavn af.

Højkvalitetsblogindlæg vil også:

Sørg for, at dine blogs også indeholder web-links til dine virksomhedsprodukt- eller servicesider. Over tid vil andre websider linke til dit indhold, hvilket giver trafik og skaber et netværk af links, som søgemaskiner vil se som relevante og værdifulde for søgere.

Tip #2: Prioriter SEO

At oprette en blog for din hjemmeside burde være en prioritet, da det giver dig mulighed for at bruge at arbejde med din SEO-strategi – som nævnt tidligere. Søgemaskineoptimering er processen med at forbedre din hjemmeside for at øge online synligheden for relevante søgninger og forbedre placeringen på søgemaskineresultaterne. Højere placeringer gør SEO til en anden grundlæggende del af din digitale markedsføring.

Opbyg SEO værdi
Hvordan fungerer SEO?

Helt basic og overordnet, så sker der følgende når en hjemmeside skal indekseres og rangeres. Når en hjemmeside bliver udgivet eller opdateret har eks. Google en fuldt automatisk software, også kendt som “Web crawlers”. Denne bot scanner hjemmesider, og ser på sider der skal tilføjes eller opdateres i søgemaskinen.

Når siderne er indekseret, analyserer en algoritme indholdet og rangerer din hjemmesideside i den rækkefølge, de vises i søgeresultaterne.

Hvad analyserer disse søgemaskinealgoritmer præcist?
En af de elementer eks. Google kigger på, er søgeord, som er de ord og sætninger, en person skriver i søgemaskinerne. Når du skriver indhold til din hjemmeside, uanset hvad din virksomhed sælger, skal du have et indblik i hvad det er for nogle søgeord der bliver brugt for at skabe trafik til hjemmesiden. Derfor er det vigtigt at enten lave, eller få lavet en søgeordsanalyse.

Søgeordsanalyse

Den nemmeste måde at undersøge de mest gavnlige søgeord på er ved hjælp af en søgeordsplatform. Nogle af disse værktøjer vil lade dig indtaste et bredt søgeord relateret til din virksomhed og give dig en liste over relaterede ord eller sætninger. Andre værktøjer lader dig sammenligne din hjemmeside med nøglekonkurrenter og give dig en liste over ord eller sætninger, de bruger.

Men ideen er ikke bare at fylde dit indhold med alle søgeord, der er mulige relateret til din virksomhed. Med analysen skal du beslutte, hvilke søgeord der vil øge din online synlighed ved at tage hensyn til disse faktorer:

"Bottom line er, at hvis du ønsker at forbedre din online synlighed, skal din hjemmeside rangere højt på søgeresultaterne.
Af denne grund skal SEO være en prioritet."

Tip #3: Koordiner dine indsatsområder med sociale medier

Et andet praktisk tip til at forbedre online synlighed, som jo nok ikke er nogen hemmelighed er selvfølgelig sociale medier. Sociale medier har en ekstrem stor rækkevidde.

Hvis man kigger på Dansk Statistik undersøgelse af It-anvendelse i befolkningen 2023 brug af sociale medier viser det følgende statistik: 

Brug Af Sociale Medier

Procesen i at identificere målgrupper og identificere hvordan salgstragten skal implementeres ud fra en virksomhed er en spændende proces, fordi rækkevidden er så stor. Den første indskydelse er måske at blive bruger af alle de populære platforme for at øge din virksomheds online synlighed.

Nøglen til succes på sociale medier er den samme som med blogindlæg. Du skal være konsekvent, og dit indhold skal give læserne værdi. Så få identificeret hvilke platforme bruger din målgruppe, og koncentrer dig om at levere kvalitetsindhold til de udvalgte.

Sådan drager du fordel af sociale medier

Det første skridt for at høste fordelene ved sociale medier er at oprette en virksomhedsside, hvis du ikke har det allerede. Forbind med kontakter og arbejd på at få dem til at dele din virksomeheds side. Der er mange måder at vokse en facebook eller Instagram side, som der ikke gennemgås her.

Engagere dig med dine potentielle kunder. Sociale medieindlæg inkluderer billeder eller videoer, en kort beskrivelse relateret til det indhold, dine læsere er interesserede i, og et link til din hjemmeside. 

Fordele ved at poste på sociale medier inkluderer:

Tip #4: Post i Peak-timerne

Øget synlighed på sociale medier handler ikke kun om konstant at uploade indlæg. Disse indlæg skal ses og læses af din målgruppe for at have en mere effektiv samlet online synlighed. Så det er afgørende at lære, hvornår peak-timerne er, hvor folk vil se deres sociale medieplatforme mest muligt

Bedste tidspunkt at poste på

 

Nogle sociale medieplatforme har indhold, der kan findes gennem søgninger, for eksempel videoer, der er blevet delt på YouTube. På de platforme er det måske ikke så stort et problem at poste på det rigtige tidspunkt, men andre platforme har en gennemsnitlig levetid for indlæg, som du skal overveje:

Der findes mange forskellige holdninger til dette. Ovenstående fakta er fra techpolicyinstitute.org.

 

Mulige peak-time i Danmark

Så hvornår er det ideelle tidspunkt at poste dit indhold på sociale medier? Svaret afhænger af din niche. Hvis din målgruppe f.eks. er yngre teenagere i skole, vil skoletimerne ikke betragtes som dine peak-time til at poste.

For at hjælpe dig med at bestemme dine peak-timer for sociale medieindlæg skal du overveje følgende fire tidsintervaller:

Bemærk: Jo mere du interagerer med din målgruppe, desto lettere vil det være at bestemme de peak-timer, hvor din virksomhed skal dele indhold. Måske bemærker du, at brugerne vil poste kommentarer eller svare på indlæg på et tidspunkt forskelligt fra dem, der er nævnt ovenfor.

Sproutsocial har lavet en dybdegående undersøgelse af de bedste tider at poste på hvis man kigger globalt set, men igen det er ikke ens betydning med at det passer på din virksomheds målgruppe.

Fordele ved at poste i peak-timer

At poste på dine sociale medier, når din målgruppe er aktiv og sandsynligvis vil dele eller kommentere, vil hjælpe med at øge ikke kun din online synlighed på sociale medieplatforme, men også din samlede online synlighed.

At være konsekvent med dit indhold vil få din virksomhed til at blive synlig. Kombineret med at poste på det rigtige tidspunkt vil du være i stand til at forblive relevant i længere tid.

Tip #5: Opret en nyhedsbrev liste og brug den korrekt

Man hører ofte e-mail marketing er død, og det har været et diskuteret emne i mange år. Min teori er at det er fordi e-mails har eksisteret i så mange år. Den første e-mail blev sendt i 1971 og derfor tænker man at den kanal er forældret.

Men det kan ikke være længere fra sandheden.

E-mail marketing er en afgørende del af enhver digital marketingstrategi og hvordan en potentiel kunde kan skubbes længere op i salgstragten. Herunder tænker jeg e-mail marketing bruges som en del af at modne en potentiel kunde til konvertering. At sende en e-mail er et direkte talerør til modtageren. Du betaler ikke klikpris eller er afhængig af målretning mm.

Ifølge Statista, som er en af verdens førende udbydere af markeds- og forbrugerdata skriver de:

“trods væksten af mobile push notifikationer og chat-apps, er e-mail en integreret del af det daglige online liv. I 2020 beløb antallet af globale e-mail-brugere sig til 4 milliarder og forventes at stige til 4,6 milliarder brugere i 2025.” 
Nyhedsbreve Udsendelse
Byg din egen e-mail-liste

Den bedste e-mail-liste er en, du opretter fra personer, der allerede har interesse i dit produkt eller din service. Der er rigtig mange måder at opbygge en kvalitets subscriber liste, som jeg ikke vil gennemgå her.

Gør mere med dine e-mails

Når du lærer dine kontakters adfærd at kende, vil du kunne sende eks. personaliserede tilbud, der øger chancen/værdien i at få dem til at klikke og gå direkte til din hjemmeside. Det er nøglen til at skabe leads ved at opbygge langvarige forhold.

Tip #6: Hvordan betalte annoncer kan øge din online synlighed

Det næste tip inkluderer det at undersøge forskellige betalt annoncering på eks. sociale medier, også kendt som pay-per-click (PPC) reklamer, fordi konkurrenter også bruger de kanaler. De almindelige platforme er:

 

Brug Betalte Annoncer Klogt

At betale for digital marketing er ingen garanti for succes og imponerende indtjening. Nøglen er at investere i kampagner på tværs af flere kanaler for at se, hvilke kanaler passer bedst til din virksomhed. Husk at overvåge, hvordan hver af dine betalte annoncekampagner klarer sig, så du ikke spilder dine penge.

Når de bruges klogt, har betalte annoncer vist sig at producere flere fordele som:

Facebook Ads

At øge din online synlighed behøver ikke at være svært

Digital marketing bliver en større verden hele tiden, og der kommer konstant nye muligheder i form af værktøjer og platforme. Her er overordnet 6 ting du kan tage i betragtning hvis du vil øge din online synlighed:

At sætte disse seks avancerede tips i praksis for at øge online synlighed inden for din niche vil kræve en indsats som virksomhedsejer. Men at øge din online synlighed er ikke kun reserveret til marketingvirksomheder – ligesom os. Du kan gøre rigtig mange tiltag selv, hvis du har tiden til det. Hellere gøre noget – end ikke at gøre noget. Så kan det godt være det ikke er perfekt, men din virksomhed er ikke i stilstand.

Har du brug for hjælp til online synlighed i din virksomhed

Vi giver gerne vores mening og rådgiver omkring hvordan din virksomhed kan opnå mere online synlighed, samt hvordan en salgstragt kunne se ud for dig.

Kontakt os i dag, og lad os tale om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at nå sit fulde potentiale!

Relaterede guides

Holistisk marketing
Digital Marketing
Mads Kristensen

Holistisk Marketing

Holistisk markedsføring er en tilgang, der går ud over traditionelle metoder ved at betragte virksomhedens markedsføringsaktiviteter som en sammenhængende og integreret helhed.

Læs Mere »
Multichannel Marketing-Strategi
Digital Marketing
Mads Kristensen

Multi-Channel Marketing Strategi

Mange virksomheder bruger en multi-channel marketingstrategi til at styre deres kommunikation med deres kunder, hvilket efterlader de fleste af disse kanaler

Læs Mere »