Multichannel Marketing-Strategi

Multichannel marketing strategi

Mange virksomheder bruger en multi-channel marketingstrategi til at styre deres kommunikation med deres kunder, hvilket efterlader de fleste af disse kanaler til at blive administreret af en pålidelig og professionel udbyder. Resultatet af denne strategi er, at forskellige budskaber sendes til kunder gennem en multichannel, i stedet for at spamme brugere med irrelevant information på tværs af forskellige kanaler. Derfor bør virksomheder begynde at adressere deres kunders personlige behov og interesser, mens de administrerer dem centralt. 

Hvis du ikke overholder din brugers præferencer og interesser, er det mere sandsynligt, at din bruger fravælger enhver kommunikation, der forbinder dig direkte med din bruger.

I dagens Danmark, eller for den sags skyld verden, har kunderne magten, hvilket efterlader sælgere der konstant forsøger at konkurrere med hinanden med eks. rabatter for at få det nødvendige slutresultat, som selvfølgelig er at bringe kunden tilbage og overveje dig som virksomhed, når kunden planlægger fremtidige køb.

For at tilpasse sig denne virkelighed skal virksomheder bestræbe sig på at gøre adgangen til deres hjemmeside så let som muligt for kunderne. Dette kan bl.a. gøres ved at alt kommunikation bliver på en centraliseret “multikanal”, så du får mulighed for at interagere med dine kunder på den mest effektive måde.

Hvorfor skal du bruge automatisering gennem multi-kanaler?

Værdi har mere at gøre med, at kvalificerer kundeemner, snarere end at sælge sin virksomhed som den bedste i branchen. Nu vel det kan man godt være, men de rette budskaber til potentielle eller eksisterende kunder kan rykke dem frem i salgstragten.

Salgstragten - Tiltræk nye kunder

Dette er afgørende, fordi selv en stigning i kundefastholdelse med fem procent kan øge fortjenesten med 25-95 % hvorimod det kan koste en virksomhed op mod fem til femogtyve gange ekstra at få en ny kunde, end det tager at beholde den, du allerede har.

Derfor er det meget vigtigt at holde de eksisterende kunder engageret gennem multi-channel marketing.

Fordele ved Multi-Channel i markedsføringen

Multichannel marketing er afgørende for din marketingstrategi. Det giver dig mulighed for at:

  • Få flere kunder på de kanaler, de foretrækker.
  • Drive mere trafik til din hjemmeside / app, og generer dermed mere omsætning;
  • Engagere brugere, der vælger ikke at dele deres personlige oplysninger via en push-notifikationskanal.
  • Opret en kundeinteraktionsrejse via scenarier og skabeloner genereret for hver kanal, der skal leveres til hver bruger på det bedst mulige tidspunkt.
  • Læring om hvordan du bedst kommunikerer med dine kunder på et mere personligt niveau gennem test.
  • Engager dine kunder på en naturlig måde.

Eksempler på metoder til multi-channel i markedsføring

SMS Marketing

Flere store bureauer har lavet undersøgelser på åbningsrater via SMS marketing. Statistikken viser at 95% af alle danskere har en mobiltelefon og ca. 90% åbner en SMS indenfor de første 3 minutter, hvilket giver en virksomhed en direkte og hurtig kontakt med en kunde eller potentiel kunde.

Vi har lavet både mindre og mellemstore SMS løsninger for vores kunder, og her viser statistikken ca. det samme, så det er en meget effektiv kommunikationskanal.

Multichannel marketing er et personligt værktøj der relatere til den tætte relation, som alle virksomheder ønsker at have med deres kunder. I vores løsninger bruger vi GatewayAPI der er stabilt og eminent til integrationer med eks. en webshophjemmeside og mange mange andre platforme.

Hvis du eks bruger e-mail marketing, vil kunderne få stor gavn af at modtage en SMS-påmindelse om, at de har modtaget en e-mail hvis de ikke har åbnet den pågældende e-mail.

“Online Relation lavede et komplet ordrehåndteringssystem til vores webshop, så vores kunder løbende får SMS notifikationer om status på deres ordre. Det har taget vores e-commerce op på et højere niveau”

Web Push Notifikationer

Web-push-meddelelser er en proces med et enkelt klik, hvor kunder omdirigeres til din hjemmeside. Du kan også til enhver tid sende dem disse meddelelser direkte til din kundes enhed, selvom de ikke er på hjemmesiden. Du kan bruge denne service til at:

  • Give vigtige salgsnotifikationer om eks. levering, personaliserede tilbud, påmindelser om  forladt indkøbskurv og meget mere.
  • Nå hurtigt ud til kunder via mobile enheder og computer.
  • Forbedre kundeoplevelsen uden at bede om personlige oplysninger såsom en e-mail. Når en person har trykket på “Aktiver notifikationer” har man permission til at sende push-beskeder. Det svære er så at finde ud af hvordan man med succes får en person til rent faktisk at aktivere notifikationerne.

App Push Notifikationer

App Push-notifikationer er målrettede meddelelser, der kan bringe personer tilbage på det rigtige tidspunkt og sikre, at dine produkter eller ydelser ikke bliver glemt. De er for det meste det samme som web-push-meddelelser, bortset fra at de sendes til appen. Nogen gange er det bare et lille skub der skal til for at få en konvertering.

Integrering af multikanals meddelelsesstrategi

I dag kan der laves op til 20 visninger på tværs af flere marketingkanaler for at overbevise potentielle kunder om at handle. Det meste af tiden vil kunderne ikke læse det fulde indhold, der sendes til dem, men kun ved at modtage de automatiske beskeder vil de på et tidspunkt blive nysgerrige eller irriteret.

Brugere skal se det budskab, du forsøger at formidle flere gange, før de rent faktisk begynder at være opmærksomme på det. Dette kan gøres hurtigt gennem konsistent meddelelser på tværs af multi-kanaler.

Vores erfaring er at en potentiel kunde vil sandsynligvis interagere med mindst to af de mange marketingkanaler, der bruges, og her kan push notifikationer være en rigtig god løsning at have.

En snak er altid gratis

Vi tager meget gerne en snak om push notifikationer kunne være noget for din virksomhed.

Relaterede guides

Holistisk marketing
Digital Marketing
Mads Kristensen

Holistisk Marketing

Holistisk markedsføring er en tilgang, der går ud over traditionelle metoder ved at betragte virksomhedens markedsføringsaktiviteter som en sammenhængende og integreret helhed.

Læs Mere »
Multichannel Marketing-Strategi
Digital Marketing
Mads Kristensen

Multi-Channel Marketing Strategi

Mange virksomheder bruger en multi-channel marketingstrategi til at styre deres kommunikation med deres kunder, hvilket efterlader de fleste af disse kanaler

Læs Mere »