9 On-Page SEO faktorer

On-Page SEO

Hvad er on-page SEO? On-page SEO er en type søgemaskineoptimering, der bruger on-site optimering til at forbedre en sides placeringer i relevante søgeresultater. Optimeringer på hjemmesiden er målrettet mod en sides indhold og kildekode og omfatter oprettelse af indhold, indsættelse af søgeord, forbedring af sidehastighed og meget mere.

Her er 9 On-Page faktorer du skal tage hensyn til:

1: URL-struktur

URL-struktur spiller en væsentlig rolle i hjemmesidens vækst, fordi den tillader en søgemaskine at crawle fra side til side på hjemmesiden, hvilket gør navigationen nemmere for den besøgende.

Det er godt at have en god URL-struktur, så du skal sætte søgeord i URL’en for at gøre den passende til organisk trafik. URL’er skal være relevante, korte og nemme at forstå, så din hjemmeside kan få flere besøgende.

I en URL-struktur arbejder sider for at forbedre hjemmesiden gennem specifikke sider dedikeret til mere søgbare emner. Man kan linke til forskellige sider med interne links.

2: Content

Indhold er en nøglefaktor til at få den besøgende på hjemmesiden til at blive her, fordi engagerende og informativt indhold genererer mere organisk trafik, da det rummer nogle af de væsentlige aspekter af SEO.

Indholdet på hjemmesiden skal være nyttigt og veloptimeret for læseren. Hvis du er villig til at skabe det bedste indhold, skal kan du bruge understående som inspiration:

  • Indholdet skal være specifikt i henhold til titlen og søgeordet for at få mere trafik på grund af de detaljerede oplysninger.
  • Indholdet skal være unikt selv fra de andre sider på hjemmesiden. Den skal bestå af 500+ ord, så søgemaskinen kan prioritere din hjemmeside.
  • Brug titlen og søgeordene korrekt, da søgemaskinens algoritme fungerer i henhold til søgeordsdensiteten.

3: Title Tags

Et title tag er en websidetitel eller hovedoverskriften på en hjemmeside i SERP, så prøv altid at bruge det målrettede søgeord i sidens titel. For at bruge søgeord korrekt, kan du følge instruktionerne nedenfor:

  • Hold titlen på hjemmesiden på næsten 55-65 tegn, som inkluderer mellemrum.
  • Prøv at sætte søgeordet i begyndelsen af titlen, men lad være med at fylde nøgleordet unødigt.

4: Interne links

Intern linking af ens egne sider spiller også en afgørende rolle i on-page SEO. At linke forskellige relevante sider på ens hjemmeside er fordelagtigt, fordi det kan gennemgå mere og mere på søgemaskiner og holde besøgende engageret på hjemmesiden. For at forbedre hjemmesidens interne links kan du følge nedenstående råd:

  • Tilføj eller link det relevante og eksisterende indhold i det nye indlæg.
  • Sørg for, at du linker mindst 2 til 3 interne links til en ny side på din egen hjemmeside.

5: Overskrifter

Generelt giver søgemaskinen lidt mere værdi til overskrifter sammenlignet med anden tekst på hjemmesiden, hvilket betyder, at søgemaskinealgoritmer registrerer overskrifterne for at placere en hjemmeside i den relevante søgning.

Du skal inkludere nøgle søgeordet i overskrifterne, men sørg for, at din overskrift afspejler hjemmesidens indhold. For en passende overskriftsstruktur skal du kun bruge H1-overskrift én gang og H2 og H3 til andre overskrifter.

6: Metabeskrivelser

I on-page SEO påvirker metabeskrivelsen ikke direkte on-page optimeringen, fordi det er en faktor, der er gavnlig for brugerne, så de kan besøge den relevante hjemmeside. Med enkle ord er metabeskrivelsen en kort detalje, der vises i bunden af URL’en i en søgemaskines resultater.

Du skal sørge for at oprette en metabeskrivelse på under 150 tegn, så en komplet beskrivelse kan ses i søgeresultaterne.

7: Nøgleord

Ifølge ændringerne i søgemaskinernes algoritmer bliver søgeord mindre vigtige nu, men søgeordsoptimering er stadig afgørende for SEO. For bedre organisk trafik skal du tænke på målgruppen og deres sædvanlige søgninger og derefter optimere din hjemmesides indhold i henhold til disse søgeord og søgninger.

8: Billeder

Billeder på hjemmesiden skal være godt optimeret og synligt for de besøgende på din hjemmeside. Bortset fra der skal være alt-tekst på billederne er det også et vigtigt aspekt af indholdsstyring, fordi disse tekster holder hjemmesiden i overensstemmelse med retningslinjerne for tilgængelighed af webindhold. Sørg for, at du beskriver billedet med næsten 8 til 10 ord, og medtag nøgleordene i det.

9: Page Performance

De fleste af ovenstående on-page SEO-faktorer spiller en afgørende rolle for strukturen og kvaliteten af indholdet, men det er essentielt at forbedre sidens ydeevne. Det er en fordel for hjemmesiden at forbedre den besøgendes oplevelse.

Relaterede guides

Holistisk marketing
Digital Marketing
Mads Kristensen

Holistisk Marketing

Holistisk markedsføring er en tilgang, der går ud over traditionelle metoder ved at betragte virksomhedens markedsføringsaktiviteter som en sammenhængende og integreret helhed.

Læs Mere »
Multichannel Marketing-Strategi
Digital Marketing
Mads Kristensen

Multi-Channel Marketing Strategi

Mange virksomheder bruger en multi-channel marketingstrategi til at styre deres kommunikation med deres kunder, hvilket efterlader de fleste af disse kanaler

Læs Mere »