4 strategier til facebook retargeting

Hvordan fungere retargeting

Når en person har besøgt din hjemmeside ved vi at personen har en interesse i dine produkter eller ydelser. Så hvilke metoder kan vi bruge til at omdanne et varmt lead til en konvertering? Det er bl.a. her retargeting kampagner bliver et stærkt værktøj at bruge. Din målgruppe betyder meget for om det er Meta Ads, LinkedIn Ads eller Google Ads der skal i spil, og hvordan budgettet skal fordeles på de forskellige kanaler.

Jeg vil her gennemgå 4 meget overordnet retargeting metoder til Meta annoncering du kan bruge, for at konvertere den besøgende på din hjemmeside til en betalende kunde.

Det varme data

En “varm målgruppe” består af personer der påbegyndte købsprocessen, men af en eller anden grund ikke fuldførte checkout-flowet. Der kan være mange årsager til de hoppede fra, men én ting er sikkert – de skal have muligheden igen. Hvis man kigger lidt sort/hvidt på det, så vil 2-4% af dine besøgende konvertere, hvilket efterlader dig med mellem 96-98% af trafikken, som ikke konverterede. 

Derfor er det enormt vigtigt at dine pixels er sat korrekt op, så du ikke mister værdifuld data og indsigt i den besøgende på din hjemmeside.

facebook-retargeting

Prøv et andet budskab

Husk, at inden for enhver målgruppe er der forskellige mennesker med forskellige niveauer af bevidsthed og hensigt, samt forskellige køberpersona. Der er eks. personer som vil have det bedste, der er impulskøbere og dem, der er procesdrevne og metodiske beslutningstagere baseret på logik. Endelig er der dem, der følger deres mavefornemmelse som ofte er noget langsomme og er følelsesbaserede beslutningstagere. Derfor starter alt annoncering også med at definere målgruppen og opsætte personaer.

En måde at håndtere alle de forskellige personlighedstyper på er at have forskellige beskeder og/eller annoncetyper, der målretter de personer med forskellige vinkler og budskaber.

Brug kundeudtalelser

En video med kundeudtalelser fungerer godt som er en autentisk måde at give bevis på, at dit produkt eller ydelse er lige præcis det den potentielle kunder mangler. Vær forsigtig med ikke at overproducere denne type videoer. Nogle gange kan de blive for perfekt eller poleret, og der kan man se en tendens til at personer bliver mere skeptiske end overbevist. En mobiltelefon kan gøre det – det vigtigste er autenticitet, men igen det handler om målgruppen og branchen.

Hvis du vil lave en video er her 5 spørgsmål du kan stille for at få den gode historie frem:

  • Hvilket problem løste dit produkt eller ydelse?
  • Hvad var det der gjorde at de købte dit produkt eller ydelse? (Indsigt i salgstragten).
  • Hvad var deres resultater? (Her leder du efter transformationshistorier).
  • Hvad kan de bedst lide ved dit produkt eller ydelse?
  • Ville de anbefale dit produkt eller ydelse til en ven? Hvis ja, hvordan kan det hjælpe dem?

Købsincitament

Måske har din potentielle kunde bare brug for et skub for at få dem til at købe dit produkt eller ydelse. En af de bedste måder at gøre dette på er at give dem en incitament – en aftale. Dette kan være en bonus, en rabat, et produkt i et begrænset tidsrum med en countdown osv. 

Eksempelvis: “Få 40 procent rabat, hvis du køber inden i morgen!” Eller “Få en gratis klatrepose ved køb af et par klatresko (Værdi 248 kr. Skynd dig – tilbuddet udløber snart!)”

Kryds-sælger eller bundter

En anden nem strategi, især for webshops med flere produkter, er at tilbyde et krydssalg af et lignende eller supplerende produkt. Måske vandt du deres interesse, men det produkt de kiggede på, var ikke helt det de ledte efter. Hvis du har andre ligende produkter, kan det være det perfekte tidspunkt at gøre dine potentielle kunder opmærksomme på dem.

Hvis du har en webshop, er en fantastisk måde at gøre dette på ved at bruge “Dynamic Product Ads”. Dynamiske produktannoncer er tilpassede annoncer, der automatisk promoverer de passende produkter til personer, der har besøgt de specifikke produkter eller produktkategorier. Eksempelvis, hvis du ejer en webshop, som sælger klatreudstyr, kan du oprette automatiseringsregler til at vise unikke annoncer for alle, der besøger “Tilføj til indkøbskurv” -siden eller kassen for dine Klatresko. 

Du kan vise dem produktannoncer, der minder dem om at få klatreskoene, før de er udsolgt, du kan vise dem andre lignende produkter, de måske kan lide, eller måske noget andet. Du behøver ikke at få det perfekt fra start

Husk: Dette er lavthængende frugt. Du skal bare have noget i gang og så optimere hen ad vejen.

Relaterede guides

Holistisk marketing
Digital Marketing
Mads Kristensen

Holistisk Marketing

Holistisk markedsføring er en tilgang, der går ud over traditionelle metoder ved at betragte virksomhedens markedsføringsaktiviteter som en sammenhængende og integreret helhed.

Læs Mere »
Multichannel Marketing-Strategi
Digital Marketing
Mads Kristensen

Multi-Channel Marketing Strategi

Mange virksomheder bruger en multi-channel marketingstrategi til at styre deres kommunikation med deres kunder, hvilket efterlader de fleste af disse kanaler

Læs Mere »